Inhaalverslag-deel 1 - Reisverslag uit Krabi, Thailand van Björn - WaarBenJij.nu Inhaalverslag-deel 1 - Reisverslag uit Krabi, Thailand van Björn - WaarBenJij.nu

Inhaalverslag-deel 1

Door: Björn

Blijf op de hoogte en volg Björn

20 Januari 2016 | Thailand, Krabi

Eindelijk heb ik tijd gevonden om een stukje te schrijven over de afgelopen weken. Het blijkt dat je het heel druk kunt hebben met reizen en dingen zien :-). Aangezien ik nu een flinke tijd op een boot op de Mekong rivier zit (waarom lees je in een van de volgende verslagen), heb ik mooi de tijd om een korte samenvatting te geven van wat ik tot nu toe gedaan heb. Waar waren we gebleven? Oh ja, Penang..

Op Penang heb ik een motorscooter gehuurd (geen motorrijbewijs-geen probleem, helmen - oh ja, als je dat echt wilt...) om wat mobieler te zijn. Naast de wat meer traditionele winkelstraten heeft men op Penang ook shopping malls inclusief Hypermoderne bioscoop. Toen ik zag dat men daar ook StarWars draaiden moest ik natuurlijk een kaartje kopen. Ik kon kiezen tussen verschillende soorten stoelen. Luxepaard als ik ben heb ik de duurste stoel genomen (nou ja luxepaard , het was gewoon nog steeds goedkoop :-) ). Toen ik ging zitten bleken dit meebewegende en meetrillende stoelen te zijn. Je kunt je voorstellen dat ik na alle Tie-fighter vs xxx goed misselijk was :-). Het verhaal van deze StarWars film kwam me wel een beetje bekend voor, jullie ook ;-) ?

Om een beetje Maleisië mee naar huis te kunnen nemen had ik besloten om een kookcursus te doen bij de zogenaamde 'Spice Garden'. Daar aangekomen kreeg ik meteen een fles anti-muggenspray in mijn handen geduwd...of ik me even goed wilde insmeren. Dat bleek inderdaad niet voor niets...die hele tuin bleek onder de muggen te zitten. Tussen het ontwijken van de muggen door kregen we een rondleiding door een Maleisische zwevert. Ieder kruid was wel ergens goed voor (goed als je koud had, als je het warm had, voor het schoonmaken van de lever, het stimuleren van de bloedsomloop, ter versterking van het afweersysteem etc etc. Het leek wel alsof ik in een magische bos rondliep. Toen hij begon over dat de farmaceutische industrie dit ook allemaal wist maar de mensen dom probeert te houden omdat ze anders geen geld kunnen verdienen, heb ik heel hard op mijn tong moeten bijten. Toen hij echter ging beweren dat er traditionele artsen slechte artsen zijn omdat er er in een ziekenhuis veel mensen dood gaan terwijl dit bij alternatieve genezers zelden gebeurd, kon ik mezelf echter niet meer inhouden. Na een korte maar heftige discussie heeft hij ons snel afgeleverd bij de dame die het koken zou begeleiden. De wandeling daartoe was een stuk rustiger :-). De kookcursus was leuk om te doen en ik heb er een lekker nagerechtje opgepikt. Op de terugweg kwam ik een interessante reflexologie/massage salon tegen (zie foto's ). Daarnaast ook een hotel dat eruit zag of het na de uitbraak van een dodelijk virus verlaten was (zie foto's).

Op Penang heb ik ook nog een buddistische tempel bezocht waar een gigantische Buddha in een soort pagoda staat. Wat mij hier ook weer opviel, is dat het bij buddistische tempels heel veel over geld verdienen gaat. De entree is vaak gratis maar vervolgens kom je overal rituelen tegen die geld kosten. Zo wordt je bijvoorbeeld aangemoedigd om je geld te wisselen voor een hand vol met klein geld en dit dan in allerlei verschillende schalen te gooien. Daarnaast kun je tegen betaling een zegening van een buddistische monnik kopen. In het tempel complex waar ik was bevond zich op iedere verdieping een gigantisch winkel die allerlei snuisterijen aan de gelovigen en toeristen verkocht. De winkels bevonden zich zelfs in de gebedszalen. Er zijn ook wens-linten te koop voor zaken zoals "Support from eminent people", "Coming and going safely" en "Smooth working conditions". Ik ben persoonlijk gegaan voor "Success in Everything" om in 1 keer klaar te zijn..
Verdere observaties:
- Disney moet hun copyright advocaat een keer langs sturen
- Gezegende dakpannen voor betere bescherming tegen weer en wind?
- Nazi buddha's...ja, je leest het goed nazi Buddha's!


Zuid Thailand

Vanuit Penang naar Ao Nang beach (Krabi) gevlogen. Bij binnenkomst geleerd dat je geen buddha's maken kopen en zeker niet als niet als decoratie....take that VT Wonen!
Ao Nang beach is een soort Valkenburg aan Zee. Het bestaat uit een enkele straat langs de zee vol met restaurants, souvernierwinkeltjes, hotels en massage salons. Gelukkig kun je vanuit hier veel dag tripjes maken en is er een klein stukje van de straat met mobiele keukentjes waar je het lekkerste en goedkoopste eten kunt krijgen.
Vanuit hier heb ik dagtochtje gemaakt naar Ko Phi Phi. Dit eiland heet een van de mooiste van Thailand te zijn. Helaas heeft echter het massatoerisme ook hier toegeslagen en zie je vooral hotels en resorts. Ondanks dat is het de moeite waard om te bekijken. Een van de attracties is het strand waar "The Beach" is opgenomen. Een schitterend strand tussen de kalkrotsen dat je helaas moet delen met tientallen anderen.
Vanuit hier ben ik ook een dag gaan rotsklimmen. Dat had ik al 10 jaar niet meer gedaan maar het was geweldig om weer een keer aan een wand te hangen. Gelukkig was ik de techniek nog niet verleerd. Alleen de spierconditie was niet wat die ooit geweest is :-). De locatie en het uitzicht van de rotswanden was geweldig. Een van de rotsen lag aan een afgelegen strand waar flink wat mensen stonden te kijken. In een grot naast de klimwand was een altaar waar je naartoe kunt als je graag een kind wilt. Als je wens dan uiteindelijk uitkomt (zoveel wonderbaarlijks lijkt me daar niet voor nodig), brengen mensen een houten penis naar dit altaar. Zoals je je kunt voorstellen, raken mensen nogal eens zwanger en staat het dus vol met penissen in de grot.

Vanuit Ao Nang naar Phuket gegaan met de boot. Op Phuket kun je kiezen voor een paar plaatsen zoals Pattong (extreem druk met veel stripclubs), Karon (druk maar geen stripclubs), Kata (rustiger maar duurder). Uiteindelijk gekozen voor een guesthouse in Karon. Vanuit hier een stuk het eiland over gereden met een motorscooter. De kustweg biedt mooie uitzichten op de kustlijn en de stranden. Je kunt ook naar de Big Buddha die vanuit de hoogste berg van het eiland uitkijkt over de eiland. Grappig is dat de Buddha met z'n rug naar het hedonistische Pattong zit :-).

Enkele observaties:
- Family tattoo...waar moet ik me daarbij voorstellen?
- Slakkenslijm is erg populair. In vrijwel iedere drogist is het te verkrijgen
- Karon is misschien een dorpje maar heeft wel een Zara!
- De Elvis mythe is waar! Hij leeft en treedt nog op in Karon!
- Er is een hele collectie 'bijzondere' armbandjes te koop in Phuket
- Mensen die bidden bij de Big Buddha kunnen met een soort katoenen telefoonlijntjes verbonden worden met de monniken die ook zitten te bidden. Waarschijnlijk voor een snellere verbinding dan draadloos.
- Er schijnt een lever en galblaas wonder verricht te zijn bij Big Buddha. Daarnaast een mooie checklist om te kijken of je misschien galstenen in je lever hebt (huh??). Ik scoorde er ongeveer 7 en jullie?

Over een paar dagen zal ik het tweede deel posten.

@Egbert: ladyboys? Ik dacht dat ze gewoon een rokersstem hadden ;-)

@ Esther: ik heb al flink wat Aziaten aan de sterke drank gezien dus ik misschien kunnen ze alleen die verwerken :-).

@ Marco: inmiddels Chiang, Leo en Beerlao aan het lijstje VAB geproefde bieren toegevoegd. Ook van Heineken?

@ Mam: ik ga nog wel even bij Jorick langs om te laten zien wie hier de oudste is!

@ Pieter: ik plan niet teveel, dat maakt het reizen een stuk relaxter.

@ Jan Willem: Hierbij het verslag van Penang. Helaas het hotel niet gezien. Vietnam heb ik te weinig tijd voor. Ga wel nog naar Cambodja.

@ Marcel: ja, dat boek...dat komt nog wel een keer :-).

@ Imke: had het omgeboekt omdat het qua route makkelijker zou zijn. Kan nu van helemaal zuid naar noord. Die nette kleren zijn waarschijnlijk omdat je ook eventueel in business class geplaatst kunt worden.

@ Martijn: ik vroeg me altijd al af hoe je aan die pitjes in die volle haardos van je kwam.

  • 22 Januari 2016 - 13:14

    Pap:

    Bijzonder een totaal andere kultuur en gewoontes.
    Leuk om mee te maken en kijk uit naar naar de proefparty
    Nadat je terug bent.
    Amuseer je vooral en je hebt gelijk alles rustig aan dan
    Geniet je het meest.fijn dat het je goed gaat tot ziens

  • 22 Januari 2016 - 13:23

    Pap:

    Overigens zou je de buurt van de River kwa kunnen bezoeken
    Maakte op mijn een enorme indruk ook als je ziet hoeveel Nederlandse militairen de daar begraven zijn

  • 23 Januari 2016 - 13:39

    Ron:

    Erg grappig verslag weer. Die foto's, haha!

  • 23 Januari 2016 - 21:33

    Sjoerd:

    Klinkt leuk dat je zonder rijbewijs en helm op de scooter mag van de verhuurder. Let op dat bij ongelukken je dan vaak niet verzekerd blijkt te zijn. Veel plezier verder

Verslag uit: Thailand, Krabi

Zuid Oost Azie

..

Recente Reisverslagen:

28 Januari 2016

Inhaalverslag deel 2 (Bangkok en Noord Thailand)

20 Januari 2016

Inhaalverslag-deel 1

19 December 2015

De eerste twee weken
Björn
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 254
Totaal aantal bezoekers 21542

Voorgaande reizen:

06 December 2015 - 31 Januari 2016

Zuid Oost Azie

01 Augustus 2004 - 30 September 2004

Australie

Landen bezocht: