Inhaalverslag deel 2 (Bangkok en Noord Thailand) - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Björn - WaarBenJij.nu Inhaalverslag deel 2 (Bangkok en Noord Thailand) - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Björn - WaarBenJij.nu

Inhaalverslag deel 2 (Bangkok en Noord Thailand)

Door: Björn

Blijf op de hoogte en volg Björn

28 Januari 2016 | Thailand, Bangkok

Bangkok

Toen met het vliegtuig naar Bangkok. Op de luchthaven kwam ik er achter dat er in Thailand nog een klasse systeem bestaat en dat piloten, stewardessen, monniken en priesters blijkbaar tot de hoogste klasse behoren (zie foto).
De eerste avond in het hostel begon goed met een ouderwets potje Flipcup. Voor de mensen die dat niet kennen: een estafette drankwedstrijd waarbij je mag starten als de persoon voor je zijn plastic beker op mijn kop heeft 'geflipped'. Dit was een mooie start om mensen te leren kennen. Daarna nog even wat drinken in Soi Cowboy dat vlakbij het hostel ligt. Dit straatje dat ook voorkomt in The Hangover, is een interessante mix van stripclubs en zogenaamde girly bars (kroegen met 'vrijgezelle' Thaise vrouwen).
Bangkok staat verder vol met Rooftop bars: dit zijn bars op het dak van een van de vele hoge gebouwen. Uiteraard heb ik ook zo'n bar gezocht om voor Amsterdamse prijzen cocktails te drinken.
Verder heb ik ook nog wat tempels bekeken in de oude stad. Je kunt daar met de metro naartoe maar je kunt ook voor het vervoersmiddel van de local kiezen namelijk de snelle boot over de kleine smerige kanalen. Als sardientjes sta je in zo'n snelle lange houten boot. De conducteur (of de Thaise variant daarvan) loopt over de rand van de boot naar de mensen die net zijn instapt om een kaartje te verkopen. Deze manier van vervoer is sneller, goedkoper en een stuk leuker dan de metro of taxi. Aangekomen bij de Golden Mountain (gouden tempel op een berg) had ik een mooi uitzicht over de stad. Deze tempel was goed voorzien van zowel seculiere wifi (ja, ja) als van de magische bedrade variant waarover ik eerder schreef. Vanuit daar naar de beroemde Khao San Road waar alle backpackers zich verzamelen om te eten en te feesten.
Toen naar de tempel van de liggende Buddha. Het is interessant om rond te lopen op dit complex omdat het allerlei tempels uit verschillende tijden bevat. Ook heb ik hier een ritueel kunnen bestuderen dat ik bij de andere tempels ook al had gezien. Mensen kopen bij een tafeltje voor 100 baht (2,50 euro) een doorzichtige plastieke opslagdoos. Hierin zitten allerlei spulletjes zoals zeep, tissues en een oranje wikkeldoek die de monniken dragen. Nadat men deze doos gekocht heeft gaat men de tempel binnen en kruipt op de knieën naar de monnik die op een verhoging zit. Men geeft de geschenken en krijgt een zegening van de monnik. De monnik schuift vervolgens de doos door naar een andere monnik die naast hem zit. Deze monnik pakt de doos aan en brengt hem weer naar het tafeltje. Met verbazing heb ik dit zitten bekijken. Het gebeurd niet eens stiekem. Het is blijkbaar een soort moderne recycle variant van een oud schenk ritueel.
Oud en nieuw heb ik ook in Bangkok gevierd. Met een groep mensen van het hostel zijn we naar een grote club geweest die voor de gelegenheid ook een buitenpodium hadden gemaakt. Na het aftellen en het vuurwerk kwamen we er achter dat ze dat 5 minuten te vroeg gedaan hadden... :-s

Enkele observaties:
- Pizza in een hoorntje is dan wel weer lekker
- Haaienvinnensoep wordt nog steeds openlijk verkocht in Bangkok
- Je kunt blijkbaar je hersenen verfrissen met zalfjes
- Er zijn 'Amsterdamse' petten te koop in Bangkok
- Thaise acupunctuur punten lijken een beetje op connect the dots
- Soja melk met tofu...hmm, zo vegetarisch ben ik nou ook weer niet
- Als iemand nog kussens in de vorm van voedsel nodig heeft, laat het ff weten.

Sukhothai

6 uur ten Noorden van Bangkok ligt Sukhothai. De reis met de trein daar naartoe was erg comfortabel. Vroeger was hier het centrum van de macht dus werden hier veel tempels gebouwd die nu in een groot park te bezichtigen zijn. Er staan een paar hele mooie Buddha beelden dus zeker de moeite waard om even te gaan bekijken.
Vanuit daar met de bus naar Chiang Mai. Deze tweede stad van Thailand is een stuk relaxter dan Bangkok. Vanuit hier kun je ook weer allerlei dagtochtjes maken. Mijn keuzes:
- een dagje met de olifanten: je begint met het voeren van de olifanten, daarna mag je met ze het modderbad in om ze daarna weer af te spoelen. In het park waar wij waren werd er niet op olifanten gereden. Er was vorig jaar ook een klein olifantje geboren dat nu vrij rondliep en nogal ondeugend was en de emmers met voedsel snel gevonden had.
- Kookcursus: eerst naar de markt om de typische Thaise ingrediënten te zien. Daarna naar een tuin met daarin de planten waarmee we gekookt hebben. Aan het einde van de dag een recepten boekje meegekregen dus wie als ik terug ben een keer durft....
- Klimmen: Na het succes van het klimmen in het zuiden, ben ik bij Crazy Horse in de buurt van Chiang Mai gaan klimmen. Dit was makkelijker dan de rotsen van Railay hoewel er ook wel moeilijke routes waren.
- Meditatie cursus: Er zijn verschillende meditatie cursussen in Chiang Mai maar de meesten zijn minstens 4 dagen. Omdat ik het niet zag zitten om zolang in stilte opgesloten te zitten heb ik ergens een 2 daagse kennismaking gevonden. We moesten daar gekleed in witte kleding 2 dagen stil zijn en werden voorgelicht over meditatie, buddhisme en het leven van monniken. Ik vond het een interessante ervaring en wil me weleens verder verdiepen in meditatie buiten de religieuze context.

Enkele observaties:
- bijzondere smaken chips: Kreeft en chilli inktvis
- Duitse bierhuizen zijn ook in Thailand doorgedrongen (hoewel antonio niet echt Duits klinkt)
- Ik begrijp niet zo goed waarom ze nou 10 keer dezelfde jongen op de voorkant van de kalender hebben gezet. Of... :-)

Pai

Vanuit Chaing Mai kun je via 650 bochten of zo naar het hippy dorpje Pai toe. Tip voor toekomstige reizigers: neem een wagenziekte pilletje in (het ging bij mij net goed). In het verleden was Pai vast een rustig dorpje waar weinig te doen was. Helaas is het hier ook een stuk drukker geworden. Overigens wel een fijne plek omdat het erg overzichtelijk is.
Vanuit hier kun je met een scooter naar watervallen en hotsprings. Helaas springen hier heel veel mensen zonder enige ervaring op een scooter. Omdat de wegen niet altijd even goed zijn en vaak vol liggen met steentjes en aarde, krijgen hier heel veel mensen een ongeluk. Remmen met je voorrem op een van deze weggetje betekent een flinke schuiver, schrammen en schade. De verhuurbedrijven worden hier volgens mij rijk van alle toeristen die moeten betalen voor schade aan de scooter die ook al door de vorige huurder total loss is gereden. Ik denk dat ik in mijn hele reis wel 20 mensen gezien heb met wonden van scooter ongelukken.
In de tijd dat wij er waren werd er toevallig een Thais festival georganiseerd in de omgeving. Zo'n 9500 Thai en 500 toeristen kwamen kijken naar Thaise bands en (gelukkig ook) DJ's. Ik denk zelfs dat ik de Thaise Justin Bieber gezien heb. Dat gaat nog een hele grote worden!! :-)

Laos

Vanuit Pai kun je een reis naar Laos boeken. Eerst met de bus naar de grens, dan met de boot vanaf de grens naar Luang Prabang in Laos. Helaas had ik geen onderzoek gedaan naar waar je het beste deze reis kunt boeken en gewoon bij een bedrijf in de hoofdstraat geboekt. Ik ben blij dat ik dit nog kan typen. De rit bleek voor een groot deel dezelfde te zijn als wat ik gedaan had van Chiang Mai naar Pai (650 bochten) maar dan downhill en in de helft van de tijd. Ik heb meerdere keren mezelf vervloekt dat ik niet ff een zegening gekocht had bij een boeddhistische monnik. Onze chauffeur had blijkbaar een behoorlijk vertrouwen in reïncarnatie gezien zijn rijstijl. Bij de grens aangekomen kregen we een kamer waar ik mijn nieuw verkregen meditatie technieken goed kon gebruiken om mijn doodsangst genoeg te verdrijven om te kunnen slapen. In de ochtend werden we naar de grens gebracht en na de grens opgevangen en naar de boten geleid. Toen ik met de laatste groep bij de boten aankwam, bleek echter dat de ene boot die ingepland was al helemaal vol was. Aangezien wij weigerden om de rit van 6 uur staand door te brengen, werd na veel gemor toch een extra boot ingezet. Voordeel voor ons was dat deze boot grotendeels leeg was waardoor wij een zee van ruimte hadden. Vanaf de grens vertrekken de boten over de Mekong rivier naar Luang Prabang. De Mekong is een schitterende rivier die tussen bergen, rotsen en bossen meandert. Onderweg zie je waterbuffels, geiten en lokale kinderen die in de rivier zwemmen.
Ik had de slow boat geboekt wat betekent dat je rustig van de omgeving kunt genieten. Af en toe komen er echter ook mensen langs die de "speed boat" geboekt hebben. Dit is een klein laag houten bootje met veel vermogen. De passagiers moeten een helm en zwemvest dragen (ongelukken komen vaak voor) en leggen de rit stuiterend in de helft van de tijd af. Na de eerste keer zo'n boot gezien te hebben was ik blij dat ik met de slow boat was.
In de avond stopt de boot in het dorpje Pakbeng. Dit is niet meer dan een verzameling hotels en guesthouses. Ik had daar een dure maar mooie kamer geboekt waar ik na een bezoek aan een Indiaas restaurant lekker geslapen heb.
De reis van Pak Beng naar de eindbestemming Luang Prabang werd helaas met de hele groep in 1 boot afgelegd waardoor we helaas de luxe van een half lege boot niet meer hadden.

Enkele observaties:
- Op sommige stukken is de Mekong een klein beetje onstuimig. De oude dame die kok was op onze eerste boot pakte dan kom met rijst, maakte daar bolletje van en gooide ze dan, na even gebeden te hebben, ze overboord als een offer aan de rivier. En blijkbaar helpt het want ik leef nog..
- Er wordt ook geofferd aan de motor: Op de motor werd een bloem en ook een bolletje rijst gelegd.

En dan een kleine verrassing: ik kom volgende week naar huis! Ik heb besloten dat ik een toelatingsexamen ga doen voor een verkorte studie geneeskunde. 20 februari heb ik dat examen en ik wil flink studeren en dat gaat het beste als ik thuis ben.

Ben je benieuwd naar het laatste deel van mijn reis dan mag je me een keertje uitnodigen voor een etentje of een keer mijn Thaise gerechten komen proberen :-).

  • 31 Januari 2016 - 22:49

    Pap:

    Pittige en facinerend beleving.hoop dat je ook foto's hebt gemaakt lijkt me leuk om bij een borreltje te bekijken. Zie je maandag kijk er naar uit

  • 01 Februari 2016 - 02:47

    Pieter:

    Hoi Bjorn,

    Ik had het al gehoord toen ik in Kerkrade was. Ik kom thai's eten! Kan nog niet zeggen wanneer....
    Pieter

Verslag uit: Thailand, Bangkok

Zuid Oost Azie

..

Recente Reisverslagen:

28 Januari 2016

Inhaalverslag deel 2 (Bangkok en Noord Thailand)

20 Januari 2016

Inhaalverslag-deel 1

19 December 2015

De eerste twee weken
Björn
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1216
Totaal aantal bezoekers 21519

Voorgaande reizen:

06 December 2015 - 31 Januari 2016

Zuid Oost Azie

01 Augustus 2004 - 30 September 2004

Australie

Landen bezocht: